Avtalemodus

Avtalemodus er et redesign av FINN's meldingstjeneste. Fokusområdene er en tryggere handel og kommunikasjon

Team:
Julie Jørstad
Tine Berg Harlem
Mathilde Dekko Johnse

test prototype

Problemstilling

Hvordan kan vi bidra til å utforme FINNs meldingstjeneste på en måte som bidrar til mer trygg og effektiv handel og kommunikasjon?
Avtalemodus
Standardmodus på Finn
Standardmodus
Mockup som viser valgene mellom møte og levering. Samt forskjellige kategorier som man fyller ut. Som pris møtested osv.
Forslag til avtale
Mockup av avventende side
Loggføring
Informasjonsdeling
En mockup som viser illustrasjoner som dukker opp som oppdaterer deg om situasjonen
Sendt pakke

Interaksjonsdesign VISIKT211

I dette emnet lærer vi om interaksjonsdesign, prinsipper, brukerinnsikt og kritisk tenkning om designvalg. Vi utforsker metoder for brukerinvolvering, prototyping og visualisering i prosjektets ulike faser.

Oppgavebeskrivelse

I 2021 videreutviklet vi FINNs meldingstjeneste med fokus på brukerinnsikt og testing for å imøtekomme brukernes behov. Vi utvidet vår kunnskap om visuelle hierarkier, innholdsutforming, prototyper og teamarbeid. Erfaringen bidro til forbedringer og videreutvikling av løsningen.

Min rolle

Jeg fokuserte på brukerinnsikt og testing, samlet brukerdata, utviklet prototyper og ga verdifulle tilbakemeldinger. Bidro til brukervennlig informasjonsarkitektur og navigasjon gjennom visualisering og aktiv tilbakemeldingsutveksling for et optimalt prosjekt.

Designprosess

Brukerintervjuer
FINNs innsikt
Vår innsikt
FINNs visuelle identitet
Fokusområder

Mål
Idévalg

Lavnivå
Brukertest
Høynivå

Brukertest
Refleksjoner

1.Teori

Brukerintervjuer

“Ble svindla ved at vedkommende satte seg i bilen og stakk av med produktet”

“Det var en gang datteren min satt å ventet halvannen time på en kjøper som ikke dukket opp, også senere svarte han ikke”

Gir dere vurderinger?

“Ja, spesielt hvis det har vært en rask handel uten pruting. Hvis noen har vært barnslig gir jeg ikke vurdering i det hele tatt. Da vil de gi meg dårlig vurdering. Sånn sett kan man jo si at det kanskje ikke er helt troverdig. Man kan kanskje ikke stole 100% på vurderinger”

“Har fått en vurdering, men vet ikke hvordan man gir det. Ville gitt dårlig vurdering til noen om det var veldig alvorlig for å advare andre”

Ønsker

Kunne advare andre mot ufine brukere
Mulighet for ombestemming
Kunne gi vurdering uten gjennomført salg

FINNs innsikt

Ut ifra vår egen innsikt og hva Finn fortalte oss, kunne vi plukke problemstillingene vi følte var mest relevant å ta hånd om.

Svindel
Vanskelig å avtale møtetid
Avtalebrudd
Ombestemmere

Vår innsikt

Tilgjenglig
Personlig
Avtaler
Tilgjenglig
Personlig
Miro

FINNS verdiord

Humør
Humør
Humør
Humør

Geometriske figurer

Tone-of-voice

Leken personlighet

2. metode & funn

Målgruppe

Brukeren skal føle seg trygg på FINN

Sosiale konsekvenser for avtalebrudd

Tydeliggjøring av avtale

Tydeliggjøring av avtale

Hyggelig opplevelse basert på innsikt

Idévalg

Avtalemodus + Vurdering allerede etter kommunikasjon

Brukerne ønsket å tydeliggjøre avtaler for å forhindre avtalebrudd

Miro
Skisser
3. Design

Lavnivå prototype

For å oppnå en mer personlig og ikke-automatisert brukeropplevelse hadde vi fokus på belønningssystem, delighters. sSamt senking av terskelen for å gi vurdering, styrking av trygghet og brukervern ved å gjemme personlige opplysninger frem til inngått avtale, foreslår vi en avtale som er mottatt og godtatt.

Adobe XD
lavnivå prototype

Brukertest

Bruker 2

Bruker 3

"Postoppkrav kan dukke opp og bør beregnes med i prisen"
"Avtaleprosessen har for mange klikke, blir for komplisert"
"Her har bare kjøper fyllt inn uten å spørre selger. Det må være kommunikasjon mellom kjøper og selger"
"Det burde inkludere automatisering med blant annet adresse"
"Hvis du har inngått avtale så burde man ikke kunne avbryte"
"Helt essentielt å kunne ombestemme seg etter inngått avtale"

Høynivå prototype

Miro
Høynivå prototype
4. prototype

Brukertest

Bruker 1

"Det føles trygt og oversiktelig"
"Det er vanskelig å forstå hva nye ikoner betyr"
"De er postitivt at annonsen automatisk markeres som resevert eller solgt! "
"Ikoner kan ikke erstatte profilbilder"
"Ikonene (delighters) gir god oversikt og forståelse"
"Ringeknappen er for bortgjemt"
"Det er fint at det er to alternativer for å foreslå avtale"
"Frakt og fraktipris integrert i appen er veldig positivt. Samt at man har forskjellige betalingsmetoder"
"Det å kunne gi begrunnelse ved kansellering er bra, og viktig at man får beskjed om at kansellering kan påvirke tillitsscore"
"Frakt og fraktipris integrert i appen er veldig positivt"

Konsept

Progresjonsbar
Vurderingssystem
Tydeliggjøre ringeknapp
Profilbilde, score eller kun navn?
Bedre Universell Utforming
Finne ut av hvordan transaksjonen kan gjennomføres ved møte

Hvordan kan løsningen påvirke kulturen på FINN

Pros

At det blir lettere å tørre å selge eller kjøpe dyre objekter på FINN

Potensielt kan man bli oppfordret til å oppføre seg mer høflig

Brukeren kan føle seg mer beskyttet når de bruker plattformen

Tillitscore skal gi sosiale konsekvenser

Ved å ha en skriftelig avtale kan man lettere ta dette videre til retten under alvorlige saker

Cons

Dårlig tillitsscore kan føre til å at brukere ikke vil gjøre handel med deg eller at de forlater plattformen

En avtale kan virke skremmende og ikke tørr å benytte seg av funksjonen eller potensielt plattformen ettersom den kan virke for seriøs

Trykkbar prototype